Friday, December 3, 2010

Memory Aku dan Lisa

Lisa, seorang gadis remaja berumur belasan tahun. Lisa seorang yang agak pendiam, periang, peramah dan mudah tersenyum. Mata lisa agak cantik dan wajahnya cukup menawan hati macam gambar di sebelah ini...^_^  Lisa  seorang yang penuh angan angan ,impian, imaginasi dan fantasi, Lisa juga bertuah dilahirkan dalam keluarga yang agak berada namun masih ada kekosongan di hati Lisa yang tiada sesiapa tahu bagaimana hendak memenuhinya.

Mungkin kerana kurangnya perhatian terhadap Lisa oleh keluarganya. Hal ini demikian kerana , ayahnya sering bekerja , mama nya pula juga selalu ade urusan urusan yang penting.  Oleh yang demikian , Lisa selalu berseorangan. Sesuatu yang selalu menemani Lisa adalah kesedihan di dalam dirinya. Lisa menjadi riang kerana untuk menyembunyikan perasaan sedihnya itu seterusnya mengembirakkan hatinya sendiri.




Pada suatu hari, di waktu senja, Lisa berjalan jalan di suatu tempat, di suatu kawasan lapang, di mana rama rama terbang bebas di situ bersama haiwan lain yang berterbangan di angkasa. Dari jauh kelihatan Lisa sedang berdiri di tengah tengah kawasan itu . Lisa dikelilingi  dengan lalang lalang yang tinggi serta bunga bungaan yang tumbuh membuatkan kawasan itu kelihatan sangat cantik. Ditambah pula dengan cahaya sang matahari yang mula membenamkan diri di sebalik gunung ganang yang berada jauh dari Lisa. Lisa memandnag matahari yang sangat cantik itu. Seperti mengucapkan selamat tinggal kepada Lisa matahari turun berlalu pergi dari pandangan secara perlahan lahan.
Malam hampir menjelma, Lisa ingin berlalu pulang ke rumah. Lisa mengorak langkah dengan penuh kesayuan. Lisa tahu setibanya di rumah nanti pasti dia akan merasa kesunyian dan kesepian. Tetapi itulah hakikat yang dialami Lisa. Walaubagaimanapun Lisa perlu menempuhinya juga. Lisa memulakan langkah untuk pulang ke rumah...




Lisa melangkah pulang ke rumah dengan penuh kesayuan... sebentar lagi matahari akan hilang dari pandangan Lisa. Langkah Lisa terhenti. Lisa menagis di situ. Tangisan  Lisa memcahkan kesunyian di kawasan itu... Lisa menagis tanpa sebab. Namun tidak berapa lama kemudian, muncul seorag jejaka yang agak kacak menghulurkan tagan kepada Lisa...



 Lisa menghulurkan tanganya kepada lelaki itu..dengan penuh suasana romantik Lisa seperti berhenti menagis. Tangisan yang td memecahkan kesepian kini hilang entah ke mana. siapakah lelaki itu??



 Itulah aku.^_^ Lisa memeluk ku dengan penuh erat. ^_^ kesedihan Lisa hilang begitu saja. Namun masih seperti perasaan sedih itu ada lagi pada Lisa. Aku hanya datang untuk membuatkan Lisa gembira untuk seketika. Aku masih perlu pergi ke satu tempat yang amat jauh. Jauh dari dunia ini....
Mulai hari itu aku mula bersama Lisa setiap hari. Aku membuatkan dia tersenyum.. Dia gembira melihat perngai aku yg keanak anakan...kelakuan aku yang suka berlari lari membuatkan tawa dan jelas keceriaan terpancar di wajahnya..^_^setiap hari aku bermain guitar untuk Lisa agar dia tersenyum girang.

Suatu malam, Lisa mengajak aku ke malam tari menari. Aku mengikut kehendak Lisa. Ramai oarang yang menari pada malam itu , Lisa menarik tanganku membawa aku ke tengah . Tanpa sempat menolak aku  ditarik untuk menari bersamanya... ^_^




Sesudah berakhirnya langkah terakhir tarian itu.. aku dan Lisa memnadang sesama sendiri.
Aku mengatakan sesuatu kepada Lisa... lisa tidak mengerti... namun aku perlu berlalu pergi...pelukan td dilepaskan Lisa melihat aku berlalu pergi...
Malm itu malam terakhir Lisa menemui aku. aku melangkah pergi...tetapi malam itu menjadi memori yang teramat pedih buat Lisa, Amat sakit untuk ditempuhnya..belum sempat aku hilang dari pandanganya, aku terjatuh dan memejamkan mata... Lisa menjerit namaku!! Aku tidak tahu apa yang terjadi... dalam kesamaran itu, aku dpat merasa titisan air mata Lisa jatuh membasahi mukaku... Lisa memanggil manggil namaku... dan terus memanggil tanpa henti..
Namun saatnya untuk ku pergi... jantungku berhenti berdegup... tangisan  Lisa sayup sayup kedengaran .. semakin jauh... kemudian tiada lagi tangisan yang didengari..hanya suara perlahan memanggil manggil namaku....
Semua yang terjadi semalam menjadi Memori indah buat Lisa, Lisa masih menagis melihat keadaanku...
tidak sempat untuk mengucapkan kepada Lisa  ucapan selamat tinggal... segalanya berakhir di sini.... Memori itu hanya tinggal ingatan di dalam hati Lisa.....
Maafkan aku Lisa... i love u.......





...Memori aku dan Lisa....

















                                                                                                             

0 comments:

Post a Comment