Tuesday, August 28, 2012

Will You Be Mine


Di saat aku menanti jawapan dari dirimu, jantung hati ini berdegup sangat laju dan pantas lebih dari masa yang berlalu...

Pagi itu seperti biasa, hujan turun dengan lebatnya. Aku ke kelas seperti yang dijadualkan.
Terlihat awan mendung yang gelap dan indah. Hujan terus jatuh menimpa diri ini. Berlalu dalam kesejukkan pagi dan angin yang sopan meniup ke arah aku.

Sedang aku meneruskan perjalanan ke kelas, terlihat sesuatu yang amat menarik perhatian. Langkah yang amat menawan, sedang angin bertip sopan meniup baju yang dipakai menambahkan lagi keayuannya, kelembtan langkah demi langkah, aku hanya berdiri sambil melihat dia di situ...dia semakin menghampiri..
wajahnya putih, mata yang agak besar, pipi yang tembam kelihatan comel dari dekat mahupun jauh..
hatiku meronta ronta, gelisah, resah dan meraung dari dalam..



Dan di hari itulah aku mula jatuh hati kepada dia , sang gadis yang tidak diketahui tentang segalanya.
seperti sutu misteri yang menghantui diri ini.
Sejak itu aku selalu menunggu dirinya yang jarang kelihatan..
Aku tidak tahu mengapa dan apa yang aku harapkan. Namun aku inginkan gadis yang ak lihat tadi...

Sepertimana yang tertulis dalam novel cinta, cinta itu indah, tetapi tidak dalam cerita ku ini, cinta itu sesuatu yang tidak kita tahu, tidak dapat dingkap, malahan strukturnya pun amat berbeza dengan perasaan lain..
mungkin melihat dari jauh hanya benda bodoh yang tidak mampu jadi apa apa, tapi mungkin suatu hari akan ada yang sedar akan kehadirannya...


Suatu hari aku lihat dirinya sedang menangis di suatu tempat yang tenang. Aku cuba menghampiri, tetapi masih takut..
Kenapa dia menangis..
Aku memanggil....

Awak..
awak....

dia memandang ke arah aku... sangat tenang wajahnya...namun kelihatan mempunyai masalah..


Dia mula melihat aku dan tertanya tanya kenapa..
Aku terus duduk di hadapanya dan bertanya..

Kenapa awak menagis...

Dia melihat sekeliling.. dia terdiam.. terus dia menceritakan segala galanya... rupanya hanya kaan baik dia, seekor kucing telah mati dilanggar, dia hanya mahu bersendirian.. mungkin terlalu sayang akan haiwan peliharaanya itu,...
tapi , masih wujud dalam dunia ini seorang yang mempunyai kasih sayang..
aku juga meminati kucing..
namun pada dirinya sangat menyayangi sesuatu yang bernyawa atau sangat mengasihi semuanya..
Aku menyuruhya besabar dan tenang, mungkin ada kcing lain yang akan menggantikan kucingnya itu.. dia tersenyum...



dan mulai saat itu aku dan dia menjadi rapat.. seperti dalam kisah cinta yang lain..
dan seperti bermimpi terbang ke langit...kami berkawan baik dan menjadi pasangan yang serasi, kata orang kamilah pasangan paling padan malah sama nilainya tinggi darjatnya..
semuanya indah dan menawan walaupun kami hanya sekadar berkawan...

sehinggalah suatu hari ketika aku dan dia duduk di atas kerusi, dia merebahkan kepalanya kebahu aku, dan diam untuk seketika... aku hanya membisu..
mungkin dia juga mempunyai perasaan padaku...
dan mungkin menunggu aku untuk mengunkapkanya...




dan aku berdiri untk mengatakanya... di hadapan diri dia, dengan perasaan takut...aku meluahkan jua..


'Will You Be Mine...
awak... kalau awak jadi milik saya sekarang , saya tidak janji akan bahagiakan awak, tapi saya
akan gembirakan awak setiap hari,  saya hanya mahu awak tersenyum di hadapan saya, dengan gelak tawa awak..
awak, cukup dapat bahagiakan saya...
kerana bila awak ketawa hati saya tenang...
jadi awak...
Will you Be Mine.....?'


ternyata kau tersenyum mendengarnya... namun kau tidak memberikan jawpaanya pada waktu itu..
kau meminta waktu hingga nanti kau akan memberitahu...



dan aku menunggu....menunggu dan terus menunggu......

malam itu kau mengajak aku untuk bertemu...

dan kita pun berjumpa...

kau memandang aku dengan penuh linagan air mata...

'ASSALAMUALAIKUM, YES I'LL DO'

dan kata kata itu menjadi ingatan aku sehingga hari ini...
dan kau menjadi milikku sehingga kini....
be mine...


saat itu kau berada dalam dakapan aku...
dan air mata aku sedikit jatuh... kerana kegembiraan...
kemudian  aku berlalu pergi..
saat aku melangkah tidak aku sedar akan sesuatu...
dan saat itu kau menjerit!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!
!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!

Aku memandang dengan senyuman...
dan dengan serta merta aku merasakan gelap, tapi sangat indah...
aku masih terdengar dia menjerit namaku.. aku merasakan ade air mata jatuh ...
dan terus aku menutup mata buat selamanya....

dan kau masih menagis... mungkin terlalu sekejap.. maaf aku tidak menyedari kereta itu terlalu laju lalu melanggar dirikuu...
mungkin terlalu gembira dengan jawapanmu wahai..
kekasih...

maaf kan aku...
berhenti menagis sayang...

kau kembali keseorangan...
will youu be mine again?...

0 comments:

Post a Comment